Η σκηνοθέτιδα Βάσια Χρονοπούλου μας συστήνει την ομάδα Apparatus

Η σκηνοθέτιδα  Βάσια Χρονοπούλου μας συστήνει την νεοσύσταση θεατρική ομάδα Apparatus και μας μιλά για την πρώτη θεατρική τους παράσταση, που έχει τον τίτλο «Ο μηχανισμός του δωματίου».

 Πότε και πώς ξεκίνησε την καλλιτεχνική της δράση η ομάδα Apparatus;

Η ιδέα των Apparatus εμφανίστηκε πριν  από δυο χρόνια. Μια ομάδα συνεργατών με κοινή αισθητική και ανησυχίες, με στόχο να εκφραστεί μέσα από διάφορες μορφές τέχνης.Η πρώτη μας παρουσίαση αποφασίσαμε να είναι στο θέατρο, τον κύριο άξονα ασχολίας μας, και ξεκινήσαμε φέτος με τον «Μηχανισμό του Δωματίου».

Πείτε μας λίγα λόγια για το έργο και τους συντελεστές. ( Το έργο « ο μηχανισμός του δωματίου» παίζεται για πρώτη φορά.  Τι σας έκανε να το επιλέξετε;)

Ένα άγνωστο δωμάτιο κρύβεται πίσω από μια πόρτα, με μοναδικό φύλακα τον Πορτιέρηπου κρατάει το πόμολό της. Σύμφωνα με το συμβόλαιο που υπέγραψε για να πάρει αυτή τη δουλειά είναι υποχρεωμένος να αγνοεί το περιεχόμενο του δωματίου, αλλά και τα όσα διαπράττονται εντός αυτού.Η πόρτα ωστόσο θα παραβιαστεί κατ’ επανάληψη και τα γεγονότα θα πάρουν γρήγορα μια εντελώς απρόσμενη τροπή. Παρ’ όλα αυτά ο Πορτιέρης θα μείνει πιστός στο καθήκον του και παρατηρούμε πως η άγνοια του για το Δωμάτιο έχει μετατραπεί σε ηθική αδιαφορία.Απαλλάσσεται οποιασδήποτε ηθικής και κοινωνικής ευθύνης. Ο Μηχανισμός του Δωματίου είναι έργο διαχρονικής θεματικής. Η ανάγκη για επιβίωση στον εκάστοτε «μηχανισμό» λειτουργίας του κόσμου είναι κάτι που πάντα υπήρχε και διαμόρφωνε τους ανθρώπους σε αυτό που έπρεπε να είναι κάθε φορά ο καθένας προκειμένου να ανταπεξέλθει. Σήμερα αυτή η παραμόρφωση του ανθρώπου έχει οδηγήσει στην απώλεια της προσωπικής ταυτότητας και συνείδησης και τον έχει εγκλωβίσει στην εξωτερική έκφανση του κοινωνικού του ρόλου. Εδώ προκύπτει το ερώτημα κατά πόσο είναι εφικτό να ξεφύγει κανείς από αυτόν τον διαχωρισμό ταυτότητας και κοινωνικού ρόλου: να φύγω έξω από αυτόν το μηχανισμό ίσως και να σημαίνει πως αποκόβομαι από την κοινωνία που τον συντηρεί και απλά τη θέση  μου θα αντικαταστήσει κάποιος άλλος. Οι ηθοποιοί της παράστασης είναι ο Χρήστος Καπενής, ο Βασίλης Ζώης, ο Ανδρέας Κανελλόπουλος και η Στέλλα Σαμιώτη. Την επιμέλεια της κίνησης έκανε η Φαίδρα Σούτου, τις μάσκες η Μάρθα Φωκά και οι υπόλοιποι συντελεστές είμαστε τα μέλη των Apparatus: ο Δημήτρης Μπαλτάς, η Λένα Λέκκου, , η Μάνθα Καραδήμα και ο Αντώνης Λέκκος, ενώ ο Γιώργος Κοσμίδης κάνει την μουσική επιμέλεια.

Αν προσπαθούσατε να συνοψίσετε όλη την παράσταση σε μια μόνο φράση του έργου, ποια θα ήταν αυτή;

«Και αν όλοι δουλεύαμε για κάποιον που απαγόρευε με δική μας αποδοχή την εποπτεία των εργασιών του θα ήμασταν όλοι αθώοι κι εκείνος μονάχα ένοχος;»

Το έργο, όπως καταλαβαίνει κανείς, βρίθει συμβολισμών και μεταφορών. Αν προσπαθούσατε -σχηματικά- να αποδώσετε στον κάθε ρόλο ή χώρο ένα κυριολεκτικό-υπαρκτό αντιστάθμισμα, ποιο θα ήταν αυτό;  Για παράδειγμα, τι θα ήταν το δωμάτιο, ή ο καντηλανάφτης, ο επισκέπτης, ο ανακριτής κτλ;

Το έργο όντως λειτουργεί ως αλληγορία. Θίγει πολλά θέματα που αν προσπαθήσω, όμως, να αποδώσω σε δυο γραμμές ένα αντιστάθμισα σε κάθε συμβολισμό θα περιόριζα την σημαντική του και την πολλαπλότητα των νοημάτων που. Το ερώτημα του δωματίου μένει αναπάντητο μέχρι το τέλος και ένας από τους στόχους της παράστασης είναιοι σκέψεις και οι συμβολισμοί που αναπτύσσει το έργο να αποκωδικοποιηθούν από τον θεατή σύμφωνα με τη μετάφραση και τη σημασία που δίνει ο ίδιος στα γεγονότα και στους ανθρώπους.

 Πώς κρίνετε την καλλιτεχνική παραγωγή της χώρας κατά την περίοδο αυτή;

Δυστυχώς τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα τη συγκεκριμένη περίοδο δεδομένου των οικονομικών συνθηκών της χώρας, την έλλειψη χρηματοδοτήσεων και την περιορισμένη δυναμική ακόμα και μεγάλων οργανισμών να στηρίξουν νέες παραγωγές. Παρ’ όλα αυτά παρατηρώ πως η όρεξη των ανθρώπων για δημιουργία δε σταματάει, αναπτύσσονται συνέχεια νέες καλλιτεχνικές δράσεις και με όσα μέσα διαθέτει ο καθένας, προσπαθεί να στηρίξει το όραμά του.

Αν κάνατε μια φιλική υπόμνηση (ή αν δίνατε μια συμβουλή) σε έναν νέο καλλιτέχνη την περίοδο αυτή, ποια θα ήταν αυτή;

Νομίζω πως δεν είμαι σε θέση να δώσω μια συμβουλή, δεδομένου ότι και εγώ η ίδια τώρα δοκιμάζομαι! Ίσως μόνο να μην χάνουμε το κουράγιο μας!

Ποια είναι τα όνειρα και τα επόμενα σχέδια της ομάδας Apparatusγια το άμεσο ή απώτερο μέλλον;

Η επόμενη δουλειά μας θα παρουσιαστεί τον Μάρτιο στο θέατρο ΠΟΛΗ. Θα ανεβάσουμε το έργο «Εκ Παρισίων» της Στέλλας Σαμιώτη με την ηθοποιό Ντένια Στασινοπούλου. Μετέπειτα ελπίζουμε να παρουσιάσουμε κάποιες ιδέες σε άλλους τομείς, εκτός θεάτρου.

 

*Η παράσταση παρουσιάζεται, σε σκηνοθεσία Βάσιας Χρονοπούλου, από τη Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2017 και κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων.