Μια βδομάδα χωρίς fake-book

Social Media keyboard

Πώς θα ήταν η ζωή μας αν δεν την επιδεικνύαμε για μια βδομάδα; Αν δεν προσπαθούσαμε να εξωραΐσουμε την καθημερινότητά μας, διανθίζοντας τις φωτογραφίες μας με κακοχωνευμένα τσιτάτα πάνω από ψαγμένες πόζες που κοιτάζουν το άπειρο;Αν δεν ανακυκλώναμε την αποψάρα μας στο διαδικτυακό διηνεκές, μέχρι να ξεζουμιστεί η ουσία και το περιεχόμενο και να μείνει απογυμνωμένη η ανάγκη μας για προσοχή;Αν παύαμε να είμαστε οι -εν δυνάμει- καταναλωτές;

Το Ινστιτούτο Έρευνας για την ευτυχία στη Δανία πραγματοποίησε ένα σχετικό πείραμα για να μελετήσει το ποσοστό ικανοποίησης των χρηστών εντός και εκτός των «τειχών» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, και ειδικότερα του facebook. Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Μάικ Ουίκινγκ εξήγησε πως η επιλογή του facebook ήταν κάθε άλλο παρά τυχαία,αφού το συγκεκριμένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης χρησιμοποιείται από όλες τις ηλικίες σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με τα άλλα. Το δείγμα χρηστών ήταν 1.095 άτομα, ενώ η ιδέα του πειράματος θεμελιώθηκε πάνω στη δημιουργία δύο διαφορετικών ομάδων: μια ομάδα που συνέχισε να ασχολείται με το facebook κατά την βδομάδα του πειράματος και μια άλλη που απείχε εντελώς.

Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέροντα αλλά και αποκαλυπτικά. Συγκεκριμένα, Το 88% από την ομάδα αυτών που απείχαν από το facebook δήλωσαν “ικανοποιημένα” σε σύγκριση με το 81% της άλλης ομάδας, 84% δήλωσαν πως εκτιμούν τη ζωή (έναντι του 75% της άλλης ομάδας) και μόνο 12% δήλωσαν δυσαρεστημένα, έναντι 20% μεταξύ των προσώπων που συνέχισαν να χρησιμοποιούν το κοινωνικό δίκτυο. Ένα άλλο πόρισμα του πειράματος εστίασε στην συγκέντρωση των χρηστών, αλλά και στην κοινωνική τους ζωή. Στο σημείο αυτό και πάλι η ενασχόληση με το facebook συνέτεινε στην μειωμένη ικανότητα των χρηστών να συγκεντρώνονται σε εξωτερικά ερεθίσματα,καθώς και να τονώνουν την κοινωνικότητά τους πέρα από την διαδικτυακή συνδιαλλαγή.

Η μεγάλη διαρροή προσωπικών δεδομένων

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια,9 στις 10 ιστοσελίδες φαίνεται πως χρησιμοποιούν τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών, διαρρέοντας τα στο web και «πουλώντας» τα σε εταιρείες που ενδιαφέρονται για τις καταναλωτικές προτιμήσεις των επίδοξων πελατών τους. Με άλλα λόγια, οτιδήποτε κι αν «γκουγκλάρουμε», «επισκεπτόμαστε», μοιραζόμαστε, καταγράφεται και επανέρχεται μπροστά μας ως διαφήμιση. Ήδη το facebook απειλείται -σύμφωνα με πρωτόδικη απόφαση δικαστηρίου του Βέλγιου- με πρόστιμο 250.000 ευρώ ημερησίως, αν δεν σεβαστεί την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Το διαδίκτυο δεν ήταν ποτέ ένας αγγελικά πλασμένος μικρόκοσμος, αλλά τώρα πια αποδείκνυεται πως είναι ένας κυβερνο-χώρος αγοραπωλησίας πελατών και διαμόρφωσης καταναλωτών. Κυρίως, δε, είναι ένας «επινοημένος χώρος» που επηρεάζει τον πρακτικό μας βίο και για αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί με σύνεση και γνώση.