Χ.Τόλης: Η τέχνη της φωτογραφίας είναι μια πολυδιάστατη υπόθεση

Χρήστος Τόλης

Ο Χρήστος Τόλης είναι ένας πολυπράγμων άνθρωπος. Και όσοι τον γνωρίζουν θαυμάζουν τη δημιουργικότητα που τον διακρίνει αλλά και την όρεξη που έχει να καταπιάνεται με πολλά πράγματα χωρίς να παραμελεί κανένα. Ανάμεσα στη φωτογραφία και τη μουσική, τη μηχανή και τα πλήκτρα βρήκε το χρόνο προκειμένου να μυήσει κι άλλους λάτρεις του είδους που έχουν μεράκι και διάθεση στην απεικόνιση ποιοτικών μορφών. Με μεγάλη χαρά τον φιλοξενούμε στο pints.gr. Διαβάστε όσα μας είπε για τα μαθήματα, την τέχνη του, την εξέλιξη της φωτογραφίας.

-Χρήστο, φέτος για 6η φορά άνοιξε ο κύκλος εισαγωγικών μαθημάτων φωτογραφίας τα οποία διοργανώνεις. Μίλησε μας για την εμπειρία και για τη συμμετοχή των μαθητών μέχρι σήμερα.

Όταν ξεκίνησα το 2012, δεν είχα ειλικρινά φανταστεί πόσο σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητας μου, αλλά και της φωτογραφικής μου ζωής θα γίνονταν τα μαθήματα. Στον πρώτο κύκλο συμμετείχαν περίπου 10-12 άτομα εκ των οποίων οι περισσότεροι ήταν φίλοι ή τουλάχιστον γνωστοί, ενώ σήμερα έχουμε περίπου 30 αρχάριους και 20 προχωρημένους μαθητές! Είναι κάτι που το κάνω με μεγάλη χαρά και με έχει βοηθήσει αφαντάστα να εξελιχθώ και ο ίδιος, όχι μόνο ως δάσκαλος αλλά και ως φωτογράφος. Όταν διδάσκεις συνεχώς επιδιώκεις να κατανοήσεις σε όλο και μεγαλύτερο βάθος το αντικείμενο ενώ παράλληλα προσπαθείς να σκαρφιστείς ασκήσεις και τεχνάσματα για να μεταδώσεις τις γνώσεις σου και να κάνεις το μάθημα ενδιαφέρον για όλους. Είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαδικασία. Άσε που μέσα από τα μαθήματα έχω κάνει και καινούριους φίλους και γενικότερα έχω γνωρίσει πολλούς δραστήριους και δημιουργικούς ανθρώπους.

-Γιατί κάποιος να συμμετέχει στις συναντήσεις;

Γιατί περνάμε πολύ καλά! Πέρα από αυτό φυσικά και για να μάθει τα βασικά της φωτογραφίας – ειδικά της ψηφιακής – με ένα απλό και κατανοητό τρόπο. Είναι γεγονός ότι δεν λέμε πολλά πράγματα που δεν μπορεί κάποιος να “γκουγκλάρει”, αλλά η εμπειρία μέσα από τη συζήτηση στο μάθημα, τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις αλλά και τις ασκήσεις είναι που κάνει τη διαφορά πιστεύω. Δημιουργείται μια ομάδα, μια κοινότητα, κάτι που δεν συμβαίνει όταν προσπαθείς μόνος σου να διδαχθείς κάτι μέσα από το internet.

-Ποιος μπορεί να συμμετέχει στα μαθήματα; Πρέπει να έχει προηγούμενη εμπειρία;

Όλοι μπορούν να συμμετάσχουν. Δεν χρειάζεται προηγούμενη εμπειρία. Πιάνουμε το αντικείμενο μας από το μηδέν κυριολεκτικά. Μόνο καλή διάθεση ζητάμε!

-Τα τελευταία χρόνια με τη διάδοση διαφόρων προγραμμάτων επεξεργασίας αλλά και του instagram όλο και περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνται με τη φωτογραφία. Θεωρείς πως η υπερπληθώρα αυτή των εικόνων παραγκωνίζει την πραγματική τέχνη της φωτογραφίας;

Αυτό είναι ένα τεράστιο ζήτημα, πάνω στο οποίο έχει χυθεί πολύ (ψηφιακό) μελάνι και θα χυθεί κι άλλο. Σίγουρα έχει ανατρέψει πολλές από τις φωτογραφικές πρακτικές του πρόσφατου παρελθόντος, ιδιαίτερα στο φωτορεπορτάζ και το ντοκυμαντέρ. Νομίζω πως το βασικό είναι να μην ξεχνάμε ότι όλη η ιστορία της φωτογραφίας είναι γραμμένη σε παραλληλία αφενός με τις τεχνολογικές εξελίξεις και αφετέρου με τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες. Προς το παρόν η ψηφιακή παραγωγή εικόνων είναι σε ένα στάδιο “απομίμησης” της αισθητικής του φιλμ (δες ας πούμε τα περισσότερα φιλτράκια του Instagram…) αλλά θεωρώ πως σύντομα θα απογαλακτιστεί από αυτό. Πάντως, η “τέχνη” της φωτογραφίας είναι μια πολυδιάστατη υπόθεση και δεν ανησυχώ. Τα τεχνικά μέσα δεν κάνουν τέχνη, οι καλλιτέχνες που εκφράζονται είναι οι πραγματικοί δημιουργοί.

-Τα σχέδια της ομάδας για το άμεσο μέλλον;

Από τον Ιανουάριο θα έχουμε νέα τμήματα, τόσο αρχαρίων όσο και προχωρημένων. Επίσης έχουμε στόχο να κάνουμε μια έκθεση μέσα στην Άνοιξη, στο νέο χώρο που στεγαζόμαστε. Θα δούμε!

-Ετοιμάζεις κάποιο project αυτό τον καιρό;

Η αλήθεια είναι πως έχω απορροφηθεί λίγο με την διδασκαλία αλλά έχω κάτι στα σκαριά. Είναι ένα “σκοτεινό” project γιατί εξερευνά την σχέση μας με το… σκοτάδι! Περισσότερα σε λίγο καιρό.

-Η ψηφιακή φωτογραφία κερδίζει σε ταχύτητα, ευκολία και οικονομία. Θεωρείς πως χάνει ποιοτικά σε σύγκριση με την παραδοσιακή μορφή;

Η χημική φωτογραφία έχει ορισμένα πλεονεκτήματα και ορισμένα μειονεκτήματα και τελικά εξαρτάται από τον φωτογράφο να κατασταλάξει στο τι του ταιριάζει. Και οι δύο τρόποι είναι δυνατόν να δώσουν εκπληκτικά αποτελέσματα. Δεν χρειάζεται να τους φέρνουμε σε αντιπαράθεση. “Ποιοτικά” η ψηφιακή φωτογραφία έχει καλύψει σχεδόν όλο το έδαφος σε σχέση την χημική και σε πολλές περιπτώσεις την ξεπερνά αλλά για μένα πιο σημαντικές είναι οι διαφορές τους από πλευράς καλλιτεχνικής διαδικασίας. Σε ότι με αφορά, τις αγαπώ και τις δύο.

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε τη σελίδα του πατώντας εδώ