Λίγη τροφή για τους μαθητές

επισιτιστική κρίση

Photo Credit: Χρήστος Τόλης

Όλες οι μεγάλες μάχες κερδίζονται και χάνονται στα σχολεία. Από εκεί, τη μινιατούρα αυτή της κοινωνίας, ξεκινούν και τα καλά και τα άσχημα. Η σχολική κοινότητα με άλλα λόγια λειτουργεί ως καθρέφτης όλων αυτών που λαμβάνουν και δεν λαμβάνουν χώρα στην κοινωνική ζωή. Το όραμα των κυβερνήσεων για ανάπτυξη απέτυχε παταγωδώς. Για την απόδειξη των λεγομένων φτάνει να κοιτάξει ο καθένας λίγα μέτρα μακριά του, στο σχολείο της κάθε γειτονιάς που οι μαθητές θύματα της κρίσης δεν ξέρουν αν θα έχουν φαγητό την επόμενη ημέρα. Σήμερα ένας στους έξι αντιμετωπίζει προβλήματα σωματικής υγείας και ένας στους τέσσερις προβλήματα συναισθηματικής υγείας.

2032 σχολεία από όλη την Ελλάδα έχουν ήδη αιτηθεί να ενταχθούν στο Πρόγραμμα ΔΙΑΤΡΟΦΗ από την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς, το οποίο στηρίζει τις οικογένειες, παρέχοντας σίτιση στους μαθητές και παράλληλες εκπαιδευτικές δράσεις σχετικά με την υγιεινή διατροφή. Ο αριθμός αυτός, που αντιστοιχεί στο 16% των δημοσίων σχολείων της Ελλάδας και περίπου σε 250.000 μαθητές, αποτελεί ενδεικτικό στοιχείο της κρισιμότητας της κατάστασης.

Τα θλιβερά στοιχεία παρουσίασε το Ινστιτούτο Prolepsis σε Συνέντευξη Τύπου που πραγματοποίησε πρόσφατα στο πλαίσιο του διεθνούς εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Διατροφής (16/10) και της Παγκόσμιας Ημέρας για την Εξάλειψη της Φτώχειας (17/10).

Το 53% των παιδιών που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα ΔΙΑΤΡΟΦΗ βίωναν επισιτιστική ανασφάλεια και το 21% πείνα. Επιπλέον, σε ποσοστό 64% των οικογενειών, τουλάχιστον ο ένας γονιός δεν είχε εισόδημα και στο 15% των οικογενειών δεν υπήρχε καμία πηγή εισοδήματος.

diagramma 1

«Οι μειώσεις που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στο μέσο οικογενειακό εισόδημα ξεπερνούν το 33%», ανέφερε η κα Αθηνά Λινού, Καθηγήτρια και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Υγιεινής, Επιδημιολογίας και Ιατρικής Στατιστικής, της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Πρόεδρος του Ινστιτούτου Prolepsis, ενώ πρόσθεσε  πως σε συνδυασμό με τις περικοπές δαπανών στην υγεία και την παιδεία, οι οποίες πλησιάζουν επίσης το 33%, έχουν οδηγήσει το 36% του πληθυσμού σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού, με δραματικές επιπτώσεις στη ζωή της μέσης ελληνικής οικογένειας και ιδίως των οικογενειών που διαβιούν σε περιοχές που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση: τα παιδιά που πεινούν κάνουν περισσότερες απουσίες από το σχολείο ή διακόπτουν τη φοίτηση, ενώ το ποσοστό των μαθητών που απουσιάζουν συχνά από το σχολείο για λόγους υγείας ανέρχεται σε 18% για τις επισιτιστικά ανασφαλείς οικογένειες, έναντι 8% των παιδιών που προέρχονται από σιτιστικά ασφαλείς οικογένειες.

diagramma 2

Αντιστοίχως, οι μαθητές επισιτιστικά ανασφαλών οικογενειών δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν στο σχολείο, σε ποσοστό 24% έναντι 13%, και να αποδώσουν στα μαθήματά τους, σε ποσοστό 22% έναντι 10%. Το πρόβλημα, πέρα από τα θέματα υγείας, μπορεί να οδηγήσει σε πνευματική υποβάθμιση και συρρίκνωση, η οποία επιβαρύνει επιλεκτικά τις πιο ευάλωτες κοινωνικο-οικονομικά πληθυσμιακές ομάδες, με τεράστιες μακροπρόθεσμες συνέπειες για το μέλλον της χώρας. Η υπεύθυνη κάλεσε εκ νέου όλους να συστρατευθούν προκειμένου τα παιδιά να βοηθηθούν και να πετύχουν το μέγιστο που μπορούν στη μόρφωση και την εκπαίδευσή τους, διατηρώντας την υγεία τους.

Μέσα από το πρόγραμμα ΔΙΑΤΡΟΦΗ ο δείκτης επισιτιστικής ανασφάλειας κατά το έτος 2014-2015 μειώθηκε κατά 10%, το ποσοστό των μαθητών που αντιμετώπιζε πείνα μειώθηκε κατά 20%, το 33% των μαθητών απέκτησε φυσιολογικό βάρος, το 38% των μαθητών παρουσίασε βελτίωση στη σωματική υγεία και το 42% στην ψυχική υγεία.

diagramma 6

Επιπρόσθετα, η συμμετοχή όλων των μαθητών του σχολείου στο Πρόγραμμα ενισχύει τον δυναμικό του χαρακτήρα και το καθιστά αναπόσπαστο τμήμα της καθημερινής σχολικής ζωής. Καλλιεργείται η αλληλεγγύη μεταξύ των παιδιών, αυξάνονται οι γνώσεις τους σχετικά με τη διατροφή, ενισχύεται το παιδαγωγικό έργο του σχολείου και ευνοείται, παράλληλα, η επικοινωνία των γονέων με το σχολείο. Σε ποσοστό άνω του 60% οι γονείς αναφέρουν βελτίωση των σχολικών επιδόσεων των παιδιών τους και μείωση της σχολικής διαρροής.

diagramma 7