Mad Max: Ο δρόμος της οργής

madmax

Του Άγγελου Νομικού

“Mad Max: Fury Road” was worth waiting 30 years for”. «Άξιζε η αναμονή 30 ετών για το “Mad Max: Fury Road” ». Με αυτά τα λόγια ξεκινούσε μια πρόσφατη κριτική που διάβασα για την ταινία σε αμερικανικό περιοδικό και μου άρεσε τόσο πολύ που αποφάσισα να την κλέψω. Η παραγωγή του 4ου μέρους του cult αυτού franchise (1979 – 1985) ξεκίνησε σαν ιδέα το 1998, ενώ από το 2001 έως σήμερα άπειρα εμπόδια δυσκόλευαν την παραγωγή. Αλλά πραγματικά, it was worth waiting 30 years for.

Η υπόθεση της ταινίας είναι η εξής: “Σε έναν μετα-αποκαλυπτικό, βίαιο κόσμο, ο Max (Tom Hardy) είναι ένας μοναχικός άντρας που προσπαθεί απλά να επιβιώσει. Καταδιωκόμενος από μια αδίστακτη συμμορία, θα ενώσει τις δυνάμεις του με τη Furiosa (Charlize Theron), φυγάδα οδηγό ενός φορτηγού, το πολύτιμο φορτίο του οποίου θα αναγκαστούν να υπερασπιστούν από κοινού.”

Η original τριλογία με πρωταγωνιστή τον Mel Gibson (ιδίως το 2ο έργο – “Mad Max 2: The Road Warrior”) θεωρείται σταθμός στο post apocalyptic science fiction είδος, που ακόμα και σήμερα επηρεάζει ουκ ολίγες ταινίες παρομοίου ύφους. Είναι κάτι παραπάνω από απλές (και εντυπωσιακές για την εποχή τους) περιπέτειες. Αποτελούν κοινωνική και πολιτική αλληγορία που σε οποιαδήποτε δεκαετία τις δεις, όχι μόνο έχουν διαφορετικά πράγματα να πουν, αλλά φαντάζουν τρομερά προχωρημένες και παραλληλίζουν πραγματικά γεγονότα και καταστάσεις.

Και το 4ο μέρος λοιπόν δεν απογοητεύει. Ο κύριος George Miller δεν είναι τίποτα λιγότερο από μία ιδιουφΐα πίσω από την κάμερα αλλά και στο σενάριο (και δεν εννοώ τον σχεδόν ανύπαρκτο διάλογο). Αυτός ο μετα-αποκαλυπτικός, βίαιος κόσμος είναι ακριβώς αυτός ο φόβος της ανθρωπότητας για την εξέλιξη του πλανήτη μας (νερό, πηγές ενέργειας, μόλυνση του περιβάλλοντος, καυσαέρια, ρύπανση, θερμοπυρηνικός πόλεμος κλπ). Σεναριακά λοιπόν έχουμε μια πανέξυπνη ταινία, άκρως συνυφασμένη με την εποχή μας. Αλλά και αισθητικά, το “Mad Max: Fury Road” είναι το κάτι άλλο. Εντυπωσιακά πρακτικά και ψηφιακά εφέ, σκηνές δράσης και καταδίωξης που σε αφήνουν με το στόμα ανοιχτό και μια φωτογραφία χάρμα οφθαλμών. Προσθέστε σε όλα αυτά και ένα υπέροχο soundtrack (hard rock, alternative rock, heavy metal, από όλα έχει ο μπαξές) και για 120 λεπτά βρίσκεσαι καρφωμένος στην καρέκλα σου, χωρίς να μπορείς να πάρεις ανάσα.

Αν η ταινία έχει κάποια αρνητικά, αυτά είναι σίγουρα στις ερμηνείες, και δη στου Tom Hardy, τον οποίο δεν κρύβουμε πως θαυμάζουμε πολύ. Είναι αναμφισβήτητα ένας τρομερός ηθοποιός, όμως ο Mad Max δεν έιναι James Bond. Δεν είναι δηλαδή ένας χαρακτήρας που επιδέχεται recasting, και στον οποίο μπορεί ο κάθε ηθοποιός να προσφέρει τα δικά του στοιχεία. Ο Mel Gibson, καλώς η κακώς, ήταν, είναι και θα είναι για πάντα ο Max Rockatansky. Oπότε δεν είναι ότι ο Hardy παίζει άσχημα, απλά η όλη στάση του, οι κινήσεις του, όλα αυτά τα γρυλίσματα που κάνει σίγουρα θα ξενίσουν τους φαν της original τριλογίας. Κάτι που κατάλαβαν γρήγορα οι ηθοποιοί και έχω την εντύπωση πως ο Max έχει δευτερεύον ρόλο στο έργο. Αντίθετα, η πραγματική πρωταγωνίστρια είναι η Furiosa, την οποία ερμηνεύει μια εξαιρετική Charlize Theron, η οποία κυριολεκτικά φωτίζει τη μεγάλη οθόνη. Και δε μας πειράζει και πολύ αυτή η αλλαγή στους πρωταγωνιστές, μιας και έχουμε καιρό να δούμε μια γυναίκα να σαπίζει ανελέητα και να οδηγεί βρώμικα (ή και ανάποδα!).

Εν ολίγοις, μιλάμε για μια περιπέτεια που είναι κάτι παραπάνω από περιπέτεια. 2 ώρες στο μυαλό του σκηνοθέτη George Miller, φανταστείτε ένα πάντρεμα της cult-ιάς του Tarantino, της δυναμικότητας του Ridley Scott, της επικότητας του Peter Jackson και της αισθητικής του James Cameron και έχετε μία από τις καλύτερες adventure / sci-fi / post apocalyptic ταινίες της τελευταίας 15ετίας. Ελπίζω ειλικρινά να την απολαύσετε όσο και εγώ. Καλή προβολή!

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 4/5

Σκηνοθεσία: George Miller

Ηθοποιοί: Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult, Hugh Keays-Byrne, Rosie Huntington-Whiteley, Riley Keough, Zoë Kravitz, Abbey Lee, Courtney Eaton, Josh Helman, Nathan Jones, John Howard, Richard Carter, Angus Sampson, iOTA

Για περισσότερες κριτικές μπείτε εδώ