MOOCs : Το πανεπιστήμιο σε νέα εποχή

Τα MOOCs (Massine Open Online Courses) είναι διαθέσιμα μαθήματα, ανοικτά και προσβάσιμα στο ευρύ κοινό μέσω του διαδικτύου. Φέρνει σε επαφή τον ενδιαφερόμενο σπουδαστή με μια ευρεία γκάμα μαθημάτων, κλάδων σπουδών και επιστημών από πολλά αναγνωρισμένα πανεπιστήμια του κόσμου. Μερικά από τα πανεπιστήμια που διαθέτουν τα μαθήματα τους σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες είναι το Berklee College, το Harvard αλλά και το Oxford University, ενώ τα μαθήματα που διατίθενται επεκτείνονται από την τέχνη μέχρι το περιβάλλον, αλλά και σε τομείς γενικού ενδιαφέροντος. Η πιο γνωστή πλατφόρμα ηλεκτρονικών μαθημάτων είναι αυτή της coursera.

 

https://www.coursera.org/

 

Το περασμένο Σάββατο στο πλαίσιο της ομιλίας του για το TedxAcademy, o Χρύσανθος Δελλαρόκας (καθηγητής πληροφοριακών συστημάτων και διευθυντής ψηφιακής μάθησης στο πανρπιστήμιο της Βοστώνης) επιχείρησε να τονίσει τη σπουδαιότητα των ηλεκτρονικών αυτών μαθημάτων, κάνοντας και μια τολμηρή πρόβλεψη για την εξέλιξη τους στην εκπαίδευση του μέλλοντος. Υπογράμμισε, πως το ιδανικό πανεπιστήμιο του μέλλοντος θα ‘ναι προσωπική υπόθεση του καθενός, και θα απαρτίζεται από μαθήματα καθαρά προσωπικής επιλογής του σπουδαστή, ένα «προσωπικό πρόγραμμα σπουδών», όπως το χαρακτήρισε. Έτσι τα ΜΟΟCs αναμένεται να μονοπωλήσουν στην εκπαίδευση της νέας εποχής. Συνεχίζοντας την ομιλία του, εστίσε στην ανεπάρκεια των αποφοίτων των πανεπιστημίων να εγκλιματιστούν στον πρακτικό στίβο του εργασιακού περιβάλλοντος. Η λύση που πρότεινε περιστρέφεται γύρω από την ευρυμάθεια που παρέχει το «προσωπικό πρόγραμμα σπουδών», αλλά και τη γνώση που υπόσχεται μια τέτοια καινοτομία, φέρνοντας τους σπουδαστές σε επαφή με πανεπιστήμια και καθηγητές που σε άλλη περίπτωση δε θα είχε την ευκαιρία να γνωρίσει.

 

 

Όπως και να χει, τα MOOCs αναμφισβήτητα έχουν φέρει επανάσταση στη γνώση. Μένει να δούμε αν η επανάσταση αυτή θα φέρει την ανατροπή στην εκπαίδευση, όπως αναλυτές και διδάσκοντες προβλέπουν.